Hoe betaal ik de servicekosten?
Algemeen
Hiervan ontvang je een rekening. In deze rekening staat hoe je de servicekosten kunt betalen. De afrekening servicekosten wordt niet geïncasseerd, deze moet dus wel zelf overmaken.
Veel antwoorden op je vragen vind je terug in jouw Mijn NMG of op onze website. Activeer jouw Mijn NMG vandaag nog!
Jaarlijks wordt een servicekostenafrekening opgesteld waarbij de maandelijkse voorschotten worden verrekend met de daadwerkelijke kosten. Deze afrekening ontvang je in het opvolgende jaar. Als de daadwerkelijke kosten hoger zijn dan de betaalde voorschotten, dan zie je op de afrekening een bedrag dat bijbetaald moet worden. Als de daadwerkelijke kosten láger zijn dan de voorschotten, dan wordt het overschot terugbetaald. Je ziet dan een – voor het totaal staan.
Je betaalt de servicekosten naar rato dat je op het complex hebt gewoond. Ben je halverwege het jaar komen wonen? Dan betaal je ook maar een half jaar bijdrage en kosten. Als je verhuist uit het complex, houd er dan rekening mee dat het opvolgende kalenderjaar nog een afrekening via NMG volgt.
Je ziet jouw aandeel op de servicekostenafrekening onder Werkelijke dagen ten opzichte van de Seizoendagen.
Hiervan ontvang je een rekening. In deze rekening staat hoe je de servicekosten kunt betalen. De afrekening servicekosten wordt niet geïncasseerd, deze moet dus wel zelf overmaken.
Zowel de service- als stookkosten worden door ons per jaar verrekend. Wanneer je eerder bent vertrokken, worden de kosten gesplitst, zodat je alleen betaalt voor de periode die je hebt gehuurd. Dit betekent wel dat je de afrekening servicekosten niet eerder zult ontvangen dan de andere bewoners.
Je ontvangt het geld binnen 14 dagen op je rekening.
Ja, het is mogelijk om een betalingsregeling af te sluiten. Je kunt hiervoor een verzoek indienen via
.Je kan contact opnemen met onze afdeling Servicekosten via het contactformulier.
Of je in aanmerking komt voor huurtoeslag voor servicekosten wordt berekend met de huur. Servicekosten tellen ook mee als zij binnen één van de vier categorieën van de Belastingdienst vallen: schoonmaak, energiekosten algemene ruimtes, huismeesterkosten, of kosten dienst- en recreatieruimten. De laatste categorie is op het moment niet van toepassing bij de woningen van NMG Vastgoed B.V.. Elke categorie telt maximaal voor 12 euro in de maand mee, het precieze bedrag kun je vinden op de laatste afrekening servicekosten of opvragen via servicekosten@nmg.nl als je nog geen afrekening hebt gehad.
Dit doen wij alleen wanneer blijkt dat de kosten voor het lopende jaar duidelijk hoger zijn dan het voorschot. Dit is niet van invloed op wat je uiteindelijk betaalt; maar wel op het saldo van je afrekening.
Je ontvangt jaarlijks een afrekening servicekosten over het afgelopen jaar.
Je kunt de servicekosten terugvinden in je huurcontract. Ook staat er op de afrekening een uitsplitsing naar categorie. Mocht je nog meer informatie willen, dan verzoeken we je contact op te nemen met de afdeling Servicekosten via servicekosten@nmg.nl.
In bijna alle servicekostenafrekeningen die wij opstellen zitten de elektrakosten voor algemene voorzieningen opgenomen. Hieraan zit bijvoorbeeld de verlichting en de lift aangesloten. Deze kosten zijn flink gestegen in 2022 en in 2023, zowel het tarief voor levering (prijs per kWh) als de kosten voor netbeheer. Dit betekent soms helaas dat de kosten boven de hoogte van de voorschotten uitkomen en dat je moet bijbetalen.
Je kunt de servicekosten terugvinden in je huurcontract.
De afdeling administratie is drukdoende om de afrekeningen op te stellen. Om een servicekostenafrekening op te kunnen stellen moeten alle facturen inclusief de afrekeningen van bijvoorbeeld elektra ontvangen zijn. Wanneer er sprake is van een flatgebouw met een Vereniging van Eigenaars moet een groot deel van de gegevens vaak van een Vereniging van Eigenaars komen. Wanneer je de afrekening nog niet hebt ontvangen dan zijn nog niet alle gegevens door onze administratie ontvangen waardoor de afrekening nog niet opgesteld kan worden. Wij streven ernaar om uiterlijk in het derde kwartaal, begin vierde kwartaal de afrekening te hebben verstuurd. Hierbij zijn wij wel afhankelijk van de ontvangst van de eerdergenoemde stukken van derden.
Om de afrekening stookkosten 2023 op te kunnen stellen moeten alle facturen inclusief de (eventuele) jaarafrekening van het gas ontvangen zijn. Wanneer er sprake is van een flatgebouw met een Vereniging van Eigenaars moeten deze gegevens van een Vereniging van Eigenaars komen. Daarnaast moeten wij een kostenverdeling ontvangen van het meetbedrijf, bijvoorbeeld Ista of Techem. Wanneer je de afrekening stookkosten 2023 nog niet hebt ontvangen dan zijn nog niet alle gegevens door onze administratie ontvangen waardoor de afrekening nog niet opgesteld kan worden. Wij streven ernaar om uiterlijk in het derde kwartaal, begin vierde kwartaal de afrekening te hebben verstuurd. Hierbij zijn wij wel afhankelijk van de ontvangst van de eerdergenoemde stukken van derden.
Waarschijnlijk zijn wij pas sinds kort je beheerder. We hebben een aantal complexen overgenomen van andere beheerders, die achterstanden hadden met het afrekenen van de stookkosten. We zijn op het moment hard aan het werk om de benodigde gegevens te verzamelen, zodat we de afrekeningen van de stookkosten alsnog kunnen opstellen en versturen.