Duurzaamheid

Veel gevraagd over Energie besparen

Hoe kan ik energie besparen in mijn woning?

Algemeen

Hierbij wat handige tips: 

- Controleer regelmatig het waterpeil van de verwamingsketel en ontlucht de radiatoren regelmatig. In ieder geval 1 keer paar jaar.

- Zet alle radiatoren in een ruimte op dezelfde stand.

- Sluit de deur als je een ruimte verlaat.

- Plak radiatorfolie aan de achterzijde van de verwarming. Dat voorkomt onnodige stralingswarmte.

- Investeer in energiezuinige apparaten.

- Hallogeenlampen en lampen met een dimmer hebben vaak een transformator. Deze verbruiken ook stroom als de lamp uit is. Je kunt het beste gewoon de stekker uit het stopcontact trekken.

- Koop een buitenlamp met bewegingsmelder zodat de lamp niet altijd brandt.

- Vervang elke kapotte lamp door een LED-lamp. Die gaan langer mee en zijn beter voor het milieu.

- Een screensaver bespaart meestal geen energie. Pas de instellingen van de computer aan om het stroomverbruik te verminderen.

Interesse in meer tips? Graag verwijzen we je naar onze duurzaamheidstips.

Mag ik zelf een slimme meter laten plaatsen in mijn woning?

Algemeen

Ja, je hebt daarvoor geen toestemming van NMG Vastgoed B.V. nodig.

Wat doen jullie aan duurzaamheid in mijn woning?

Algemeen

Dat wordt per project bekeken. Als er verduurzamingswerkzaamheden worden uitgevoerd, dan wordt je hierover vooraf geïnformeerd.

Zelf kun je ook veel doen! Wil je hier meer over weten of tips ontvangen dan verwijzen we je graag door naar onze duurzaamheidstips.

Veel gevraagd over Stookkosten

Wanneer ontvang ik mijn stookkostenafrekening?

Algemeen

Wij proberen de afrekeningen voor 1 juli te versturen. Om de afrekeningen op te kunnen stellen zijn we vaak wel afhankelijk van derden partijen zoals een vereniging van eigenaar of nutsbedrijven. Als we deze stukken niet tijdig ontvangen, kan het zijn dat de afrekening langer op zich moet laten wachten. 

Wanneer het ons niet lukt om deze voor 1 juli te versturen, zal je op de hoogte gehouden worden via een mededeling in Mijn NMG

Wil je toch een inhoudelijke reactie, vul dan het contactformulier.

Bij mijn afrekening servicekosten zit ook een afrekening van Ista, Techem of Brunata. Moet ik deze ook betalen?

Algemeen

Nee. De afrekening van Ista, Techem of Brunata is al meegenomen in de afrekening die je van NMG ontvangt. Deze afrekening is bedoeld om uit te leggen hoe de hoogte van de stookkosten is berekend. De te ontvangen of te betalen bedragen zijn dus niet van toepassing voor jou.

Ik heb bijna niets verbruikt in het afgelopen jaar, toch worden er wel kosten in rekening gebracht. Hoe zit dat?

Algemeen

Bij alle stookkostenafrekeningen werken we met zowel een variabel als een vast deel. Dit vaste deel omvat de kosten voor netbeheer, de kosten van Ista zelf en deel van de energiekosten. Er zit een deel van de energiekosten in opgenomen, omdat je ook van het stoken van anderen in de flat profiteert als je je radiatorknop dicht laat zitten. Dit komt door de warmte die uit de radiatorbuizen straalt en via de tussenmuren je appartement bereikt.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?

Algemeen

Wij streven ernaar het geld binnen 14 dagen op je rekening terug te storten. Dit kan door onvoorziene omstandigheden soms iets langer duren.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

Algemeen

Dit komt omdat de kosten hoger zijn dan het betaalde voorschot. De kosten worden meestal als volgt berekend: de totale kosten van het stoken worden gedeeld door het totaal aan meterstanden, en de prijs per eenheid die daaruit volgt wordt in rekening gebracht. Je betaalt meer als je meer verbruikt hebt, en krijgt een lagere rekening als je minder verbruikt.

Moet ik zelf de meterstand doorgeven aan de energieleverancier?

Algemeen

Ja, je moet dit zelf doorgeven.

Op welke manier worden stookkosten in rekening gebracht?

Algemeen

Stookkosten worden maandelijks via de huur in rekening gebracht, via het voorschot.

Waar is mijn voorschotbedrag voor stookkosten op gebaseerd?

Algemeen

Wanneer je een nieuwe huurder bent, zullen we het voorschot stookkosten baseren op het gemiddelde van het complex. Wanneer je al een afrekening hebt gehad, kunnen we je voorschot aanpassen afhankelijk van je verbruik.

Waar kan ik meer uitleg vinden over de afrekening van Ista?

Algemeen

Hiervoor moeten wij je verwijzen naar de website van Ista. Daar kun je meer informatie vinden.

Ik heb een mail ontvangen dat ik niet aangemeld sta bij Vitens, hoe kan dit?

Algemeen

Aanmelding bij Vitens moet je zelf regelen. Het advies is dan ook om te checken of je jezelf wel hebt aangemeld.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Algemeen

Op de omvormer van de zonnepaneleninstallatie kun je uitlezen hoeveel energie je opwekt, maar veel mensen kunnen het ook aflezen vanaf een bijgeleverde mobiele app. Als je zonnepanelen hebt, zie je via je slimme meter en/of via de meegeleverde app precies hoeveel elektriciteit je terug levert aan het net.

Ik heb zonnepanelen op mijn woning. Wie is er verantwoordelijk voor het schoonmaken hiervan?

Algemeen

De zonnepanelen op je woning worden niet in opdracht van NMG Vastgoed B.V. schoongemaakt.

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen. Mag ik dat zelf laten doen?

Algemeen

Dit is alleen toegestaan ná overleg én met toestemming van NMG Vastgoed B.V..

Is mijn woning geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals ruimte op het dak, de ligging etc. Wil je meer informatie hierover neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Kunnen jullie zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

NMG Vastgoed B.V. plaatst alleen zonnepanelen tijdens verduurzaming.

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Algemeen

Ja, in de woning moeten ook werkzaamheden worden uitgevoerd voor het plaatsen van de zonnepanelen, bijvoorbeeld het plaatsen van de omvormer.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Ja, je moet dit zelf doorgeven aan de energieleverancier.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

Je kunt storingen aan de zonnepanelen melden via formulier, waarna de installateur opdracht voor herstel krijgt. Zijn de zonnepanelen jouw eigendom dan moet je zelf contact opnemen met jouw installateur of leverancier. Note hierbij: Als je zelf geplaatste zonnepanelen hebt dan moet je hiervoor onze schriftelijke toestemming hebben gehad. Zonder schriftelijke toestemming van ons mogen er nooit zonnepanelen geplaatst worden.

Waar worden de zonnepanelen geplaatst?

Algemeen

Dat wordt per project bekeken. Als er verduurzamingswerkzaamheden worden uitgevoerd, dan wordt je hierover vooraf geïnformeerd.

Wat betaal ik voor het laten plaatsen van zonnepanelen via jullie?

Algemeen

Mochten er zonnepanelen worden geplaatst, dan wordt van te voren kenbaar gemaakt wat de bijdrage voor de huurder is.

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Het aansluiten en gebruiken van zonnepanelen heeft invloed op je energierekening. Je gaat minder stroom inkopen, je rekening wordt dus lager. Je blijft aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. Ook blijf je een contract houden met de energieleverancier voor het inkopen van de rest van de stroom die je nodig hebt. Daardoor blijven op de rekening de vaste kosten, de netwerkkosten en het vastrecht staan. Van de overheid ontvang je een heffingskorting. Die staat ook op de rekening. Voor meer informatie/wijzigingen regelgevingen hierover kun je contact opnemen met je energieleverancier en/of de Rijksoverheid.

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Ja, in de woning moet de omvormer geplaatst worden. De verbinding met het internet moet tot stand worden gebracht.